Laatste stagedagen, Moengo en weer terug in Paramaribo

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer. Nog even en dan zijn jullie van me af.

Vorige week was mijn laatste stageweek. Was een aparte week want er waren een paar uitjes gepland en vrijdag was een feestmiddag gepland. Echt lesgeven zou er niet van komen.

Voor mijn project hadden Taniya en ik geregeld dat we met de bus naar de stad konden. Woensdag met de klas van Taniya en donderdag met mijn klas. Beide dagen waren erg leuk. De kinderen moesten verschillende opdrachten in de stad uitvoeren en dit ging helemaal perfect. Had niet durven hopen dat het zo goed zou verlopen. Het was toch de eerste ‘excursie' die we hebben gepland en dan gelijk in Suriname...

Vrijdag was onze laatste dag. Normaal liepen we geen stage op vrijdag, maar vandaag wel. Vandaag hadden we ons veroorloofd om iets later op school te komen. Eenmaal op school direct beginnen met de vlaggenparade. Na het zingen van het volkslied moesten Taniya en ik naar voren komen. Van de school kregen we het schoolshirt en ik kreeg allemaal tekeningen van mijn klas. We hadden besloten om pas in de middag (van half twaalf tot een) ons afscheid te houden; de rest van de dag zouden we gewoon de vakken van het rooster volgen. Hier is niets meer van terecht gekomen. De kinderen van de derde klas hadden een te grappig toneelstukje. Mijn klas kon niet achterblijven dus hebben zij zelf ook nog een typisch schooltoneelstukje bedacht waar geen eind aankwam, maar wel ontzettend schattig. Na alle niet geplande spelletjes, toneelstukjes en lekker rondhangen zijn we gestart met de geplande activiteiten. Dit bestond uit een soort watergevecht en zwemmen in het zwembad. Het zwembad is gehuurd door de school en is naast het schoolerf. Gewoon een klein zwembadje waar je wel met dertig man in kan. Het was zóóó'n leuke laatste dag. Het is raar om te beseffen dat je die kinderen nooit meer ziet. Dat, als ik ooit terugkom (wat ik zeker wil en ga doen), ze niet meer zal zien in klas 5. Vreemd.

Het was een hele leuke stage waarin ik veel geleerd heb en het ontzettend naar mijn zin heb gehad. Ook de school was denk ik wel blij met mij want de evaluatie van de directie was lovend. De evaluatie van mijn mentor moet ik nog krijgen, maar die moeten we nog even invullen.

Dan komen we aan bij zondag. Zondag zouden we naar Moengo vertrekken. Dat hebben we ook gedaan. Om tien uur zaten we in de bus, om twaalf uur vertrokken we... een rit van drie uurtjes. Aangekomen in Moengo hadden we een prachtig huis. Moengo is verdeeld in drie dorpen. Het vroegere managementdorp van de bauxietmijnen; prachtige huizen in Amerikaanse stijl. Dan heb je de middenstandwijk, redelijk gewone huizen met af en toe een uitschieter. Dan heb je nog de getto. Daar heb ik mijn ogen uitgekeken. Golfplatenhuisjes van niet groter dan twee bij drie. En dan te bedenken dat daar hele families in wonen. En niet families als in Nederland met twee of drie kinderen... Heel interessant omdat gezien te hebben.

Maandag zijn we naar stage geweest. Wij hadden verwacht terecht te komen in het binnenland waar men nog net niet in een wigwam woont. Dit bleek niet waar: er stonden gewoon stenen huisjes, de school was gewoon van steen, de kleuterklas had een gewone bouwhoek (met echte zaag en hamer)...niet echt binnenland zoals wij ons voorgesteld hadden. Wat wel anders was dan in de stad was dat kinderen geen of slecht Nederlands spraken. Je moest dingen vaak herhalen of anders zeggen en soms met handen en voeten.

Ik heb gekeken in klas 3/4. In deze klas zitten 13 kinderen. Heel anders dan in de stad waar soms wel meer dan dertig kinderen in een klas zitten.

Hier eindigt het Moengo verhaal. Wegens omstandigheden hebben wij onze binnenlandstage eerder afgebroken dan gepland was. Niets ernstigs, een combinatie van redenen heeft ons doen besluiten om terug te gaan naar Paramaribo.

Dinsdagochtend weer aangekomen in Paramaribo. Die dag veel geslapen en gestudeerd. 's Middags even naar het zwembad geweest. 's Avonds een lekker hapje bij Sarinah met een aantal. Ik had zin in hamburgers en friet, maar dan ben je bij de Javaan aan het verkeerde adres...

Vanochtend hebben we heerlijk op ons gemak geshopt. Daarna lekker geluncht bij Zus&Zo. Ik ben er (nu al) achter gekomen dat zij ook aan meeneembroodjes doen, dus gelijk maar een broodje meegenomen!

Voor nu zeg ik tabee, ik ga zwemmen!

xx

Reacties

Reacties

Joke en Alle

Hoi Suus

Nou het begint nu op te schieten voor je. Zal wel even raar zijn als je na zo'n tijd alles achter moet laten. Je vader en moeder hebben het ook erg naar hun zin gehad he. Geniet er nog even van.

Dikke kus van ons

Kim

Gelukkig ben je alweer bijna thuis en sta ik je op te wachten op schiphollie! tot snel! XXXXXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!