De reuzige Hollanders

Inmiddels is het weer een tijd geleden en in die tussentijd weer ontzettend veel beleefd! Een update van afgelopen week.

Het weekend van 11 en 12 april heb ik zo goed als het kon gestudeerd. Ik moest het een en ander van mijzelf af hebben en het grootste gedeelte is wel gelukt: het kan natuurlijk altijd beter!Zaterdags uitgeweest in Zsazsazsu, zoals altijd weer erg gezellig! Zondagochtend had ik een Paasontbijt gepland. Dit zou om half negen zijn. Aangezien ik heel goed door mijn wekker heen kan slapen schrok ik om half tien wakker en heb als nog een ontbijtje neergezet voor mijn medebewoonsters en aanhang. Maarten (vriend van Merel) is inmiddels ook aanwezig. De gele bordjes, kuikenservetjes en de gele ballonnen waren erg sfeervol. Het was ook leuk om een keer zo ‘uitgebreid' te ontbijten. Normaal zitten we als zombies aan tafel en eten stilletjes ons brood op, voorbereidend op de dag die komen gaat (behalve Merel, die is elke keer topfit).

Verder waren deze dagen niet bijster interessant om te vermelden.

Dinsdag daarentegen was wel interessant. Vandaag komt Kim! 's Ochtends al vroeg wakker, want de kamers moesten nog omgewisseld worden. Ik kan je vertellen dat was eens, nooit weer: wat een rotwerk is dat zeg! Ik heb in ieder geval mijn kamer weer terug, en dat is wel fijn!

's Middags om vier uur vertrok de taxi met Carmen en ik daarin, op weg naar de Zanderij. Het was ontzettend druk, we hebben er lang over gedaan om daar te komen. Eindelijk waren we er en de eerste mensen druppelden al naar buiten. Als je daar staat word je echt ongeduldig. Wel leuk is dat je bekenden tegenkomt uit Paramaribo die ook mensen op gaan halen. Carmen ging haar vriend ophalen. Ik had Kim wel verteld dat we de taxi zouden delen maar niet met wie. Ik zei toen nog tegen Carmen: 'Wedden dat Kim samen met Edwin naar buiten komt lopen?!' En verrek, om zes uur komen daar twee nieuwe bakra's naar buiten lopen die ons wel heel bekend voorkomen.

Was erg leuk om iemand te zien van het thuisfront. Toen begon de rit naar Paramaribo. Het was mooi om Kim af en toe opmerkingen te horen maken als: 'Wat een barrels, die huizen!' De taxichauffeur hield wijselijk zijn mond...

Tijdens de rit wilden we even pinnen, maar helaas Kim haar pas doet het hier niet... Handig joh, zo'n wereldpas!

Eenmaal aangekomen, rond half acht, de koffer naar boven gesleept en op de bank geploft: niet met te veel enthousiasme, dan heb je de rest van de vakantie een houten kont. Na een half uur weer de taxi gepakt naar 't Vat en daar lekker Parbo gedronken. Een terras met leuke muziek en gezellig personeel. Rond half twaalf, wat voor mij half vijf 's nachts zou zijn, weer naar huis en het bed in geploft. Ook hier moet je oppassen....

Na een koude douche de stad ingereden, met een ontzettend goede gids... Genaamd Susan (Ik voel me vereerd...). Ook vandaag problemen met de pin...helaas. In de stad hebben we een hangmat gekocht. Hij is roze met zwart en nu gejat (volgt later). Na rondgehuppeld te hebben naar huis door een tropische regenbui: Heerlijk!

Tussen de middag hebben we lekker geluncht bij Zus&Zo.

Vandaag een nieuwe dimensie van boodschappen doen ontdekt. Geshopt bij de Combé... Wat een ervaring! 's Avonds bij Broki gegeten. Dit was goed te doen. Na de maaltijd kwamen Maarten en Merel aanschuiven. De Djogo's gingen er goed doorheen. Om een uur het bed opgezocht.

Donderdag ging de wekker erg vroeg, half zes!! Vandaag stond de trip naar Galibi gepland. Aangezien wij gisteren te lui waren moesten wij onze tas nog pakken. Om zeven uur stonden wij klaar om te gaan. Gelukkig was het dit keer geen Surinaamse zeven uur, maar werden we werkelijk waar om zeven uur opgepikt.

De rit naar Albina duurde drie uur, de weg was beter dan ik (Suus) ooit had meegemaakt, Kim vond ‘m horror. Na enkele Barra's en Baka Bana's naar binnen te hebben gewerkt zijn we in de boot gestapt naar het kamp. We kwamen aan op het stand met palmbomen en een paar hutjes. Na het klaarhangen van de hangmatten zijn we gaan zwemmen in het ‘brakke' water.

Om vier uur kregen wij een rondleiding door de twee dorpjes. Veel geschiedenis en verhalen. Verder zijn we naar de lokale dierentuin geweest, een hele ervaring! Los lopende aapjes en allemaal andere gekke dieren in inie-minie hokjes. Wat wel vet was is dat de aapjes op je schouders, hoofd, armen sprongen. Ook schroomden zij niet om door je shirt te lopen. Wat ook erg leuk was, was de luiaard. Die mochten we gewoon vast houden. Wat een smerig beest is dat. Wel vet om vast te houden overigens. Kim is ook een held, die heeft een wurgslang vast gehouden.

Om acht uur gingen wij richting Galibi. Dit was met dezelfde boot als die middag. Ik vond het een open, oude, brakke kano. Dit was de beste boot waar ik in Suri ooit mee gevaren heb. De tocht speelde zich af onder het dekzeil, halverwege begon het te regenen. (STORMEN!!)Eenmaal op het land de vuilniszakkenponcho aan en lopen maar. Al snel hadden we enkele schildpadden gezien. Echt zo gaaf, zulke grote beesten!! We hebben zeker wel tien schildpadden gezien. Helaas niet de ‘Leader'. Wel allemaal Groene schildpadden. We hebben ze in alle staten gezien: van land naar zee, van zee naar land, nest bouwend en eieren poepend. Onze biologieles was weer compleet.De terugweg naar onze hut was weer onder het dekzeil. Weinig meegekregen van deze toch, we hebben lekker liggen tukken in de boot.

Om één uur lekker in de hangmat. De volgende ochtend weer vroeg op, na het ontbijt bestond de tijd vullen uit wachten op de boot tot die ons weer kwam halen. De terugweg scheen het zonnetje dus met ons kleurtje gaat het goed.

Bepakt en bezakt met Barra's en Baka Bana in de auto weer naar Paramaribo. Lekker getukt in de auto en gezellig gekletst.

's Avonds zijn we naar de wandelmars gaan kijken. Dit zou om zes uur beginnen. Ook dit keer weer Surinaamse tijd. In de tussen tijd hebben wij gegeten @ Broki. Op de terugweg passeerde de mars ons. Wij hebben dus toch nog alles kunnen zien. Geweldig leuk, wat een feest, een soort avondvierdaagse. Allemaal mensen in kleurige (traditionele) kleding, lopen de hele mars te dansen, zingen, springen. Wat een mooi gezicht was dat. 's Avonds zijn we naar de verjaardag van onze huisbaas geweest. Of we al gegeten hadden...Euh ja. Ondanks dat nog een bord vol Nasi en allemaal lekkere dingen. Om half twee richting La Caff, was erg gezellig. Weer veel te laat ons bedje opgezocht.

De volgende dag om half twaalf ons bed uitgerold door de hitte. De stad ingeweest en verder rustig aan gedaan. Ook kwamen we vandaag toch de verschrikkelijke ontdekking dat Kim d'r hangmat gestolen is...Geeft niet een heel veilig gevoel. Gelukkig is het maar een hangmat en nemen de huisbazen het heel serieus. Opzoek naar sporen in de tuin en de politie is gewaarschuwd (hun opmerking, net als de onze: Het is maar een hangmat).

Zaterdags 's avonds naar de Zanzibar om vervolgens naar de Zsazsazsu te gaan. Was weer een gezellig avondje. Uiteraard weer veel te laat thuis. En maar afvragen hoe ik zo moe kom...

Zondag op dolfijnentour. Van 12 tot 16 hadden wij een boot gecharterd. Na drie kwartier alleen maar golven gezien te hebben kwamen de dolfijnen in grote groepen voorbij. Wat een mooi gezicht om die beesten in de natuur te zien.Het leuke van de tour is dat je het gevoel krijgt dat de dolfijnen voor jou een showtje weggeven. Springen in boogjes of gewoon recht omhoog. Heel erg gaaf!

´s Avonds zijn we met Merel, Maarten, Taniya, Fabian, Kim en ik uiteten geweest in Blauwgrond. Een mooie wijk, gezellig eettentje. Het was kort maar krachtig. Om half negen alweer klaar met eten. We reden terug door een veel te dure wijk. Wat een kasten van huizen, Blaricum is er niets bij. Het huis van Bogarde gezien, enkele drugsbarons, het huis van de rijkste man van Suriname (wat een ongelooflijk lelijk huis (Suus)). Eenmaal thuis direct naar bed gegaan.

Inmiddels is het maandag. Maarten, Merel en Taniya zijn op trip voor vier dagen: lekker rustig hier in huis. Vandaag zijn wij gaan shoppen (duuh). De buit is weer binnen. Het toppunt van deze dag is toch wel dat wij reuzige Hollanders genoemd zijn en of we aan basketball doen. Dat wordt hier sowieso vaak gevraagd. Nee mensen, wij zijn gewoon lang, helemaal voor Surinaamse begrippen!

De buit van vandaag:

Kim: Jurk, hemdje

Suus: hemdje, hemdje, ketting

Wat vindt Kim van Suriname tot nu toe:

Tot nu toe bevalt de reis supergoed. Heerlijk om hier vakantie te houden. Even weg van de dagelijkse sleur. Als ik nu denk aan het feit dat ik volgende week weer naar Utrecht ga voor college, word ik toch een beetje sip. Niks aan te doen! De tijd gaat hierreuzesnel.

Ik moet heel erg wennen aan de mensen hier, hoe ze zich gedragen (bijvoorbeeld met de tijden), wat ze zeggen of doen als ik langs kom (pssst, meisje, poppetje...). Ik irriteer mij dood, maar het schijnt wennen te zijn. Ook het weer is erg wennen. WARMMMM!!! Ook vervelend zijn de muggen. Gewoon niet krabben is de tip die ik krijg. Suus vindt dat ik af en toe zeur: 'warmte went, muggen bijten nou eenmaal.'

Ondanks alles is het hier goddelijk! Suus zegt: 'niet overdrijven....'

Foto's volgen!!

Reacties

Reacties

Joke en Alle

Hoi Suus en Kim

Wat een verhaal weer zeg, hartstikke leuk!!!! Jullie maken heel wat mee. Geniet ervan want het is zo weer voorbij Kim.
Veel plezier allebei.

Liefs Joke en Alle

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!