Stage-ervaringen

Nu even iets waarvoor ik uiteindelijk gekomen ben: stage.

De tijd vliegt. Ik zit er inmiddels alweer drie weken, maar heb totaal niet dat gevoel. Ik heb het idee dat ik gisteren uit het vliegtuig ben gestapt. Ook wat betreft het aantal stage dagen heb ik het gevoel alsof ik nog maar net begonnen ben.

2 maart was de officiële eerste stagedag. In de tussentijd zijn er een paar dagen uitgevallen vanwege de hevige regenval van afgelopen week - misschien wel iets van meegekregen in Nederland op het journaal..? Daarnaast was er een nationale feestdag, waarop er dus ook geen lesgegeven werd; weer een dag minder. We hebben zelfs even overwogen om de gemiste stagedagen in te halen op vrijdag, maar we vinden dat het aantal uitgevallen stagedagen nog niet het kritieke punt heeft bereikt...

Een schooldag

Om zes uur gaat de wekker, nu ik er langer ben heb ik steeds meer moeite mijn bed uit te komen. Dan even snel douchen en ontbijten. Het ontbijt bestaat hier ook gewoon uit brood met chocopasta of hagelslag, daarnaast nog een bakje cornflakes. Ook de lunchpakketjes worden samengesteld: een wit bolletje met kaas.

Rond zeven uur stappen we, meestal, op de fiets of, soms, in de taxi. De taxi's zijn hier spotgoedkoop dus daar hoeven we het niet voor te laten. Maar bikkels als wij zijn: nog maar drie keer gebruikgemaakt van deze dienst én alleen maar wanneer het noodweer was of dat het 's nachts heel hard geregend had en de plassen gigantisch waren.

Om half acht zijn we dan op school. Soms gaan we even bij de leerkrachten zitten, maar de aanspraak met hen valt nog tegen. Soms gaan we direct door naar de klas.

De kinderen komen hun (gigantische) tassen in de klas zetten. De bedoeling is dat zij de shutters (ramen) open zetten, stoelen van tafel halen en de tafels schoonmaken. Vanwege de hoeveelheid stof die opwaait is dit elke dag zeer noodzakelijk.

Om vijf voor acht gaat de bel en stelt iedereen zich op rond de vlaggenmast, op het erf. De meiden staan in een rij en de jongens in de rij daarachter. Dan wordt het volkslied gezongen. Ik ben stiekem wel trots op mezelf, ik kan het hele volkslied al mee blèren. In het begin had ik nog de neiging om te applaudisseren nadat het laatste woord gezongen was... Maar dan besef ik mij dat we niet middenin het WK zitten... Goed..

Na het volkslied gaan alle groepen naar hun eigen klas. De dag begint.

Op school is er een rooster, elke week hetzelfde. Op zich best overzichtelijk, gelukkig is er wel ruimte voor eventueel andere activiteiten.

De kinderen hier kunnen moeilijk aan het werk gaan en blijven. Het overzicht op wat af is en hoe het gemaakt is heb ik niet, ik vraag mij ook af of ik dat ga krijgen. Dit is echt héél anders dan in Nederland. Hoop dat we met ons onderzoek (Zelfstandig werken, differentiëren en ontwikkelen van extra materiaal) hierin een beetje orde kunnen aanbrengen.

Om tien uur is het pauze, de kinderen eten wat: left-overs van de dag daarvoor zijn populair. Pasta's, rijst, kip en meer van dat soort dingen komt geregeld tevoorschijn. Daar zit ik dan met mijn Hollandse broodje kaas. Gelukkig zijn er ook kinderen die gewoon brood mee hebben.

Om half elf komen de kinderen weer binnen na het buitenspelen en gaat de les door tot één uur.

Om half één en één uur gaat er een bel, dat is het teken dat de kinderen weg mogen. Het is een beetje middelbareschoolachtig.

Om één uur zijn de kinderen klaar, de leerkrachten moeten tot half twee blijven. Dit gebeurt echter niet altijd.

Mijn klas

Ik heb dus klas vijf, groep zeven. Er zitten 26 kinderen in de klas. Er zitten vooral leuke kinderen in, maar natuurlijk zoals altijd zijn er een paar die ik af en toe liever achter het behang plak (mag ik dat zeggen??). Er zitten kinderen van 10, 11, 12 jaar in de groep. De verschillen in de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn erg groot. Er zijn kinderen die al (zwaar) aan het puberen zijn terwijl anderen nog graag met kinderen uit klas drie spelen en zelf ook richting dat niveau trekken.

Mijn mentor is erg relaxt, krijg de ruimte en mag doen wat ik wil. Ik zal komende weken steeds meer les gaan geven.

's Middags zijn we meestal rond half drie thuis. Dan even de lessen voorbereiden voor de volgende dag. In mijn hoofd ben ik ook erg druk met het uitwerken van documenten om straks in Nederland weer in te leveren, alleen het gewenste resultaat is uitgebleven... Misschien toch maar eens iets op papier zetten...

Na een stagedag ben ik 's avonds kapot. Soms gaan we nog wat drinken, maar meestal lig ik rond tien uur al in mijn bed, met de wekker op zes uur. (Hebben jullie al medelijden?)

Het is wel fijn om vier dagen stage te lopen. We horen ook wel mensen die 14 uur stage lopen en verder vrij zijn. Ik vind deze vier dagen precies goed, er komt zo een beetje ritme in het leven hier.

Foto's van stage zullen volgen, maar daar heb ik nu geen tijd voor: we gaan zo eten bij de ‘Schoorlmensen'.

xxx

(Shit man, weer zo'n lang verhaal. En dat alleen over stage?!)

Reacties

Reacties

KIm

Ziet er gestructureerd uit allemaal! leuk om te lezen wat ook alweeer je doel was daar is suri! hihi ;) je bent goed bezig suus!~blijf je best doen!

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!