Nieuw-Nickerie

Deze week was het plan Berg en Dal, maar we zijn uitgekomen in Nieuw-Nickerie.

Om een uur of half vier werden wij opgehaald bij ons huis. Twee auto's zouden ons in twee á drie uur naar Nickerie brengen. Helaas duurde de reis wat langer en waren wij pas rond een uur of tien kwamen wij aan. Via via was een slaapplaats voor ons geregeld. Van buitenaf een schattig huis. 's Avonds lekker bami en nasi gegeten (kon niet tippen aan Bryan), daarna lekker m'n bed in. De volgende ochtend om tien uur zijn we de stad ingegaan. We hebben een rondje gelopen. De stad zelf vind ik niet heel bijzonder: leuk om te zeggen dat je er geweest bent, maar verder niet. We hebben ook nog over de markt gelopen. Allerlei (on)bekende fruit en groenten. Daarnaast was er ook een vismarkt. De duizendpoten die er rondliepen werden met het vismes gedood waarna de snoek in moten gehakt werd. MMM!!

Ontzettend leuk dat gezien te hebben.

Om drie uur zouden we opgehaald worden bij het huis om naar de boot te gaan. Wij dachten een Surinaamse drie uur, maar nee. Om drie uur sharp stond meneer de taxichauffeur klaar om ons weg te brengen.

Bij de boten aangekomen leek het alsof we bagage voor een week mee hadden. Gelukkig paste het allemaal.

Na vijf minuten varen moest de boot over een dam gesleept worden. Vanwege hevige regenval die dag en daarvoor was het een groot modderbad. Ik heb heel goed aangemoedigd...

Eenmaal de boten weer in het water op weg naar ons hutje op het water. De vaartocht er naar toe was echt prachtig! Misschien als je de foto's ziet zeg je Loosdrechtse Plassen, maar dat is echt niet zo! Kilometers ruimte zonder dat er iemand woont, je hoort geen auto's, helemaal niks behalve kabbelend water, overvliegende vogels, springende vissen, giftige slangen en kaaimannen.

Aangekomen op ons kamp hangmatten opgehangen en lekker een cake met wat drinken naar binnengewerkt.

Er wilden wat mensen zwemmen, ik niet maar wilde wel mee in de boot. Achteraf gezien had ik net zo goed kunnen zwemmen: kwam doorweekt uit de boot... Was wel grappig.

Na droge kleren aangetrokken te hebben, chillen in de hangmat kwam het avondmaal. Eerder die dag kwamen er al vissen uit de bagageboot. Dat was ons avond maar. Vis met kop en staart en vis in blokjes. Was echt superlekker! Normaal ben ik niet zo van vis met kop en staart, maar jeminee... Verder bruine bonen, rijst, kool, komkommer. Was goed te doen.

's Avonds was het gelukkig helder wat betekende dat er een supermooie sterrenhemel te bewonderen was. Nadat we sterren zagen van de sterren zijn we op Kaaimannenjacht gegaan. De eerste Kaaiman die wij konden aanschouwen was ook de enige. Verder zagen we op meters afstand alleen de roodreflecterende ogen van die beesten. Was jammer, want nu baalde je extra van de vele muggen.

Na de, ietwat teleurstellende, jacht stond er krab op het menu. Die middag was de krab gevangen waar we bij waren. Was erg leuk. Heb een klein stukje gegeten. Was wel lekker, niet heeeel bijzonder...

Daarna volgde een nacht in de hangmat. Wij waren zo enthousiast dat wij allemaal de hangmat op de steiger hadden opgehangen. Achteraf gezien was het misschien toch handiger dat we ‘binnen' gingen slapen. Het waaide heel hard (wat wel gunstig was voor het aantal muggen). De vraag is of ik echt geslapen heb: de tijd zegt ja, mijn gevoel zegt nee. Ik had ontzettend slecht geslapen, net als de anderen overigens. Het was koud en daarnaast lag ik ‘banaan' (mijn hangmat was te slap gespannen ofzo waardoor je in een bochtje ligt). Al met al was het wel een hele ervaring. 's Ochtends wakker worden terwijl het water onderdoor kabbelt, de vissen voorbij springen, de wolken voor de zon hangen (beetje jammer, maar levert wel mooie plaatjes op) en de geur van gebakken eitjes en nasi en bami.

Als ontbijt brood met pindakaas en gebakken eitjes.

Daarna op vogeltour. Naja, vogeltour, Witte Reiger, Blauwe Reiger, Rode Ibis, Visarend Aalscholvers, Zwaluwen, dat was de vogeltour. Verder een zwaar giftige slang (heel klein maar binnen tien seconden ben je dood...). Maar het spectaculairste was toch wel de Kaaiman. Halverwege de tocht zien we een Kaaiman bovenwater! Onze gids is enthousiast en steekt zijn arm in het zoute water. Na enige strubbelingen in het water haalt hij de Kaaiman uit het water. WAUW! Allemaal even aanraken natuurlijk. Toen besloten (alleen als ie niet opgegeten zou worden) om hem mee te nemen naar het kamp. De pootjes vast gebonden, bek dicht en gaan. In ieder geval dat was het plan. Maar voordat de pootjes en zijn bek gebonden zaten had onze Kay even een moment voor zich alleen. IN de boot kreeg hij even wat ruimte. Lichte paniek... Gelukkig was Kay weer snel te pakken en konden we veilig richting het kamp keren. Natuurlijk onderging onze Kay gewillig aan de vele fotosessies die zijn gehouden.

Na de nasi en de bami zijn wij richting ‘huis' gekeerd. Kay voorop in de boot. We zouden hem nog vrijlaten. Eenmaal bij de dam kreeg ik mijn twijfels. Ik was bang dat Kay de Kaaiman 's avonds op het bord van onze kokkin Gerda zou liggen... Gelukkig niet en hebben wij hem vrij kunnen laten in het water.

Dit alles overigens vond plaats in het Natuurreservaat Bigi Pan.

Nu even in vogelvlucht de terugreis:

Om één uur vertrokken we vanaf onze ‘standplaats' in Nickerie richting Paramaribo. Om acht uur 's avonds kwamen we thuis. Onderweg was de ‘belt' van de van (?) gebroken. Gelukkig waren we in een plaatsje waar een ‘oom' van hem woonde, Coronie. Drie uur en ontelbaar veel ‘belt'dingen later was de goede maat gevonden alles weer vastgeschroefd en de motor draaide weer. Op weg naar Paramaribo!!

Eenmaal thuis was ik gebroken, slechte nacht, lange rit. Om negen uur lag ik in mijn bed en om zes uur vanochtend ging de wekker weer. En natúúrlijk regent het weer!

Met de taxi naar school. Gelukkig dit keer een volle klas. Vandaag een geschiedenisles gegeven, in ieder geval delen daarvan. Er kwamen vandaag twee ‘begeleiders' vanuit Nederland kijken. Was wel zenuwachtig, maar het ging best goed.

Om één uur een vergadering, grappig om mee te maken. Normaal gesproken zijn er drie leerkrachten aanwezig, vandaag maar twee. Het aantal stagiaires lag hoger: 3. Wel handig, dan kan je snel door met het volgende punt.

Ons onderzoek is enthousiast ontvangen, ook door de leerkrachten, en ik denk dat wij veel medewerking zullen krijgen vanuit het team!

Inmiddels ben ik draaierig van alle lettertjes, jullie ook denk ik.